Παρασκευή 29 Νοεμβρίου 2013

Θεά Πειθώ:Η πολύπλευρη δύναμη του ανθρώπινου λόγου

 Η Πειθώ ήταν η θεά που προσωποποιούσε την πειθώ, τη μεγάλη και πολύπλευρη δύναμη του ανθρώπινου λόγου. Η Πειθώ ωστόσο εμφανίζεται αρχικώς ως θεότητα όχι του λόγου, αλλά της ερωτικής δράσεως, δηλαδή του έρωτα και του γάμου.
Αναφέρεται, κάπως συγκεχυμένα, ως κόρη της Αφροδίτης και του Ερμή. Η Πειθώ λατρευόταν άλλοτε ως αυτόνομη θεότητα και άλλοτε ως βοηθός άλλων θεοτήτων, όπως της Αφροδίτης, του Πόθου, του Ίμερου, των Ωρών και των Χαρίτων..
  Ο Ησίοδος στο έργο του Θεογονία  αναφέρει την Πειθώ, την  οποία εντοπίζει μόνο μία από τις τρεις χιλιάδες κόρες του Ωκεανού και της Τηθύος
Αυτή η  Πειθώ είναι διαφορετική. Εκπροσωπεί την  ιδέα της διασκέδασης, της ευγλωττίας και τη δύναμης της ρητορικής, η οποία Ρητορική -ως επί το πλείστον-στηρίζεται στην "τέχνη"της Πειθούς". Ο ελεγειακός ποιητής Ερμησιάναξ διαφωνεί με τους προκατόχους του, αφού καθιστά και την Πειθώ μια από τις Χάριτες.   
Δεδομένου ότι οι εκστρατείες είναι ουσιαστικά  αποτέλεσμα της Πειθούς του εκάστοτε πολιτικού, έτσι με τη διαδικασία της αποπλάνησης, ο υποψήφιος προσπαθεί να σαγηνεύσει τους ψηφοφόρους μέσα από τις λέξεις και τις εικόνες για να του χορηγηθεί η ψήφος  τους.
Οι πληροφορίες που μας έχουν μείνει είναι  ασαφείς και αόριστες για την ακριβή ταυτότητά της.
Αναφέρεται επίσης ως θεά ή πνεύμα (δαίμονας)με γοητευτική ομιλία, με στόχο την  αποπλάνηση, απαγωγή και τον βιασμό,μαζί με τη δύναμη (βία).
Σπανιότερα το κύριο όνομα «Πειθώ» απαντάται ως επίθετο και θρησκευτική επίκληση της θεάς Αφροδίτης και της θεάς Αρτέμιδος.
 Στην περίπτωση του αρχαιοελληνικού γάμου, η σχέση της Πειθούς ήταν βαθύτερη, επειδή ο γαμπρός έπρεπε να διαπραγματευθεί με τον πατέρα της υποψήφιας νύφης και να τον πείσει, ως προς τα οικονομικά του προκειμένου να την παντρευτεί.
Οι πιο επιθυμητές γυναίκες προσέλκυαν πολλούς υποψήφιους μνηστήρες και ο πειστικός λόγος καθόριζε συχνά τον βαθμό επιτυχίας τους .
Η Πειθώ συνήθως εκπροσωπείται ως μια γυναίκα με τα χέρια της υψωμένα να εγκαταλείπει την  σκηνή ενός βιασμού,συνοδευόμενη μερικές φορές από ένα λευκό περιστέρι και μια  μπάλα νήματος ως ένδειξη δέσμευσης. 
Σε λίγες διάσπαρτες λογοτεχνικές αναφορές, καθώς και μια σειρά από διαζώματα και ελληνικά αγγεία, η Πειθώ περιγράφεται  ως συνοδός  του Έρωτα και της Αφροδίτης.  
Ανάμεσα σε αυτά που έχουν διασωθεί είναι και η μαρμάρινη στήλη που απεικονίζει την Πειθώ να συμμετέχει έμμεσα στο  γοητευτικό σκηνικό της αποπλάνησης της ωραίας Ελένης μαζί και η Αφροδίτη με τον  Έρωτα και τον Πάρη.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου