Ο Καθηγητής Αρχαιολογίας Πέτρος Θέμελης, μετά το Διεθνές Βραβείο Giuseppe Sciacca στην Aula Magna του Πανεπιστημίου "Pontificia Università Urbaniana" στην πόλη του Βατικανού, σχετικά με την τεράστια προσφορά του στην επιστήμη της Αρχαιολογίας, για το διδακτικό του έργο και για το ήθος του, ήρθε η ώρα να τιμηθεί και στην Ελλάδα.
Γεννήθηκε πριν από 26 χρόνια και είναι οπαδός της αντίληψης πως "ό,τι σκάβουμε δεν το σκάβουμε στην τύχη ώστε να αφήσουμε πίσω μας λάκκους με νερά, ό,τι σκάβουμε το σκάβουμε με την επίγνωση της αξίας του, με τα κατάλληλα μέσα ώστε να αναδυθεί πλούσιο υλικό και επίσης ό,τι σκάβουμε φροντίζουμε έπειτα να το αναστηλώσουμε"...
Ξεκίνησε την ανασκαφική του δραστηριότητα στην Αρχαία Μεσσήνη, όπου έφερε στο φως μια σημαντικότατη πόλη της αρχαιότητας. Κατόπιν με τους συνεργάτες του άρχισαν το έργο αναστήλωσης και σήμερα ο επισκέπτης μπορεί να θαυμάσει το Στάδιο, τα δυο θέατρα, το Βουλευτήριο.
Η ανακοίνωση είναι η εξής
" «Άγγιξα... Αγάπησα... Έσκαψα...». Άγγιξε ένα θραύμα της ιστορίας και του έδωσε φωνή. Αποκάλυψε μια ολόκληρη πόλη.
Αυτός είναι ο
Πέτρος Θέμελης που τιμάται την Κυριακή 24 Νοεμβρίου, 11.30 π.μ., από το
Διάζωμα και την Εταιρεία Μεσσηνιακών Αρχαιολογικών Σπουδών στον
κινηματογράφο Opera Odeon (Ακαδημίας 57). Θα προβληθεί το ντοκιμαντέρ
που γύρισε ο σκηνοθέτης Μπάμπης Τσόκας για τον αρχαιολόγο και τη δράση
του".
Τα μέρη του αρχαιολογικού τόπου της Αρχαίας Μεσσήνης και επιμέρους θέματα που έχει αναλύσει σχετικά:
τις
περιγραφές του Παυσανία για την πόλη, το Ιερόν της Λιμνάτιδος Αρτέμιδος,
την ίδρυση της πόλης τον 4ο αιώνα π.Χ. από τον Θηβαίο Επαμεινώνδα [369
π.Χ.] - η αρχαία Μεσσήνη αποτελεί πόλη ιδρυμένη τον αιώνα αυτόν όπως και
η Μεγαλόπολη την οποία ίδρυσε και πάλι ο Επαμεινώνδας, την αρχαία
Ιθώμη, την ιπποδάμεια πολεοδομία της, τον ανυπέρβλητο σπουδαιότατο
γλύπτη Δαμοφώντα, που συνέδεσε τον κλασικισμό με το μπαρόκ και μιμήθηκε
Φειδία και Πραξιτέλη, την περίφημη Αρκαδική Πύλη, την αγορά της πόλης,
τον ναό της θεάς Μεσσάνας, το θησαυροφυλάκιο της πόλης νότια του ναού
της Μεσσάνας, τον ενταφιασμό του Φιλοποίμενος Μεγαλοπολίτη της Αχαϊκής
Συμπολιτείας το 183 π.Χ. στον ΄΄θησαυρό΄΄ της πόλης, τις 2 τράπεζες της
αγοράς της πόλης, την θεά Ειλειθυία-θεά του τοκετού, τους Κουρήτες, τη
Μονή Βουλκάνου όπου κάτω από τα θεμέλιά της βρίσκεται ο ναός του Δία
Ιθωμάτα, το Ασκληπιείο όπου μέσα σε αυτό υπάρχει και ένα μικρό θέατρο,
τις ανασκαφές στην περιοχή του Θεμιστοκλή Σοφούλη το 1895 και του Γ.
Οικονόμου το 1926, την εντυπωσιακή ομολογουμένως ανάπλαση του Σταδίου
της πόλης, τις Στοές του Γυμνασίου όπου για 3 χρόνια ασκούνταν εκεί η
νεολαία της Μεσσήνης, το Τετρακιόνιο Πρόπυλο του Γυμνασίου, την τότε
χρηματοδότηση από γυμνασίαρχους, το ότι βρέθηκαν εκεί θραύσματα από το
παιχνίδι τρίλιζα που έπαιζαν οι έφηβοι, τους Αλεξανδρινούς γλύπτες που
ήλθαν στη Μεσσήνη και συγκεκριμένα τον Απολλώνιο γιο του Ερμόδωρου και
τον Δημήτριο, τον περίφημο Ερμή-ένα από τα ανευρεθέντα γλυπτά των
παραπάνω, την εύρεση μοντέλων εργαστηρίου-ποδιών, χεριών κ.λπ. που
χρησίμευαν για κατασκευή αγαλμάτων, το θέατρο, το Ιερό του Σεράπιδος και
της Ίσιδος, τη χάραξη των κερκίδων επί του θεάτρου στο α΄ διάζωμα ΜΕ
ΣΚΟΠΟ ΩΣ ΤΟ ΘΕΡΟΣ 2012 ΝΑ ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΘΟΥΝ ΕΚΕΙ 2.000 ΛΙΘΙΝΑ ΚΑΘΙΣΜΑΤΑ που
υπάρχουν και θα τοποθετηθούν, την ύπαρξη κινητής σκηνής [δωρητές της οι
Ρωμαίοι] στο θέατρο που θυμίζει την περίπτωση του θεάτρου της Σπάρτης,
την ιστορία του θεάτρου από τον 2ο αιώνα π.Χ. ως τον 3ο αιώνα μ.Χ.
δηλαδή ως τους ρωμαϊκούς χρόνους, τα γλυπτά εντυπωσιακά ομολογουμένως
που βρέθηκαν στις ανασκαφές του θεάτρου, το περίφημο άγαλμα της Ίσιδος
Πελαγίας που κρατούσε το ιστίο ενός πλοίου, άγαλμα περίοπτο και δύσκολο
στη σύνθεση, του οποίου έχουν βρεθεί κομμάτια από το ιστίο, τις εύπορες
οικογένειες της τότε Μεσσήνης που είχαν επεκταθεί στην Καμπανία της Κάτω
Ιταλίας-Σικελίας αποκτώντας πολλά αξιώματα επί των ρωμαϊκών χρόνων και
μεγάλο βιος, το γεγονός ότι η αρχαία Μεσσήνη κατά την φάση της Pax
Romana υπήρξε μια πόλη υψηλού επιπέδου, τα ταφικά μνημεία Κ1 Κ2 Κ3 που
υπάρχουν στον χώρο και ειδικά το Κ3 που είχε στέγη που έμοιαζε με
αντίσκηνο, την αναστήλωση του Μαυσωλείου νότια του Σταδίου, όπου ήταν
τοποθετημένες σαρκοφάγοι μεγάλης και εύπορης οικογένειας της περιοχής τα
ίχνη της οποίας οικογένειας χάνονται μετά το 200 μ.Χ., το γεγονός ότι η
περιοχή σώθηκε, από την επιστημονική ομάδα Π.Θ., από όλους τους
μεταλλοκυνηγούς της περιοχής που είχαν την τάση να βγάζουν από τους
λίθους τα μέταλλα, σίδηρο και μόλυβδο, για την εκμετάλλευσή τους και να
αφήνουν [ευτυχώς] τους λίθους στην περιοχή, την ασπιδοειδή εικόνα που
τοποθετήθηκε στο αέτωμα του Μαυσωλείου, το γεγονός της κατάπτωσης της
πόλης από τον 4ο αιώνα μ.Χ.: τα δημόσια οικοδομήματα εγκαταλείπονται,
ένας φοβερός σεισμός το 365 μ.Χ. χαλάει και τη Μεσσήνη - ο σεισμός αυτός
ήταν τόσο τρομερός που προκάλεσε συνέπειες-βλάβες και στην Κρήτη και
στην... Κύπρο με επίκεντρο ανάμεσα στα 2 αυτά μεγαλονήσια, καθώς έχουν
βρεθεί σημάδια των βλαβών του στο Καστέλλι και στην Ελεύθερνα, ο σεισμός
έδωσε τη χαριστική βολή στην πόλη της αρχαίας Μεσσήνης, τις
πρωτοβυζαντινές βασιλικές που έχουν βρεθεί στον χώρο και ειδικά τη
βασιλική του θεάτρου όπου γύρω της υπάρχουν τάφοι, συστάδες τάφων, ενώ
κάτω από αυτήν έχει βρεθεί ναός μονόπτερος, ρωμαϊκό κτήριο με ψηφιδωτά
δάπεδα όπου σε ένα από αυτά εικονίζεται ο περίφημος Αττικός Ανήρ που
συνδέεται με την θεά Μεσσάνα κ.λπ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου