Τετάρτη 5 Ιουλίου 2017

Οι καθαρτικές και θεραπευτικές δυνάμεις του Απόλλωνα.

 "Γιατί το όνομα αυτού του θεού παρόλο που είναι ένα, αποκαλύπτει όλες τις δυνάμεις του θεού αυτού στους οπαδούς της αλήθειας. Αυτό είναι μάλιστα ένα ιδιαίτερο γνώρισμα της ιδιότητας του Απόλλωνα, το να συγκεντρώνει δηλαδή, τα πλήθη σε ένα και να περιλαμβάνει σε ένα τον αριθμό και από το ένα να παράγει τα πολλά και μέσω της νοητικής απλότητας να μαζεύει στον εαυτό του την ποικιλία των κατώτερων και με την ενιαία του ύπαρξη να ενώνει σε ένα τις πολύμορφες ουσίες και δυνάμεις.
Αυτό ακριβώς έχει συμβεί λέει ο Σωκράτης και το όνομα το οποίο είναι αρκετό για να δηλώσει μέσα σε ένα τις ποικίλες και διαφορετικές δυνάμεις του θεού, η οποία έχει λάβει την αμυδρή αντανάκλαση από αυτόν, να απεικονίζει την ενωτική και συγκεντρωτική του ύπαρξη και να συντελεί και αυτό για εμάς στην ανάμνηση της ιδιότητας του Απόλλωνα. Παρόλο λοιπόν που τούτο το όνομα προφέρεται ως ένα, μυστικά περιλαμβάνει πολλές ενδείξεις των δυνάμεων του θεού.
Και με την "απλότητα", η οποία στέκεται υπερβατική υπεράνω του πλήθους, έχει παρουσιάσει σε εμάς την αλήθεια, την οποία ο θεός αποκαλύπτει στα κατώτερα όντα, γιατί η απλότητα ταυτίζεται με την αλήθεια, και με την ένδειξη της "απολύτρωσις" φανερώνει την καθαρτική και άχραντη και σωτήρια για τα πάντα δύναμη του θεού.
Και με την "εξαπόλυση των βελών" υποδηλώνει την αιτία που μέσω της τοξοβολίας αφανίζει κάθε αταξία, κάθε σφάλμα και κάθε ανισορροπία και με την "ταυτόχρονη περιφορά" [ομοπόλησις] υπονοεί την αρμονική κίνηση του σύμπαντος και τη συμφωνία η οποία συγκεντρώνει και συνδέει τα πάντα σε αυτόν τον θεό.
Ανάγοντας λοιπόν αυτές τις τέσσερις δυνάμεις του θεού στα είδη που ταιριάζουν στις δυνάμεις αυτές, έτσι ας τις εφαρμόσουμε αυτές και στις μονάδες του Ήλιου. 
Η μία λοιπόν, είναι αποκαλυπτική της αλήθειας και του νοητικού φωτός που υπάρχει κατά τρόπο μυστικό μέσα στους ίδιους τους θεούς, η δεύτερη αναιρεί κάθε σφάλμα και εξαφανίζει κάθε αταξία, η τρίτη κάνει τα πάντα συμμετρικά και φιλικά μεταξύ τους μέσω των αναλογιών της αρμονίας, και η τέταρτη είναι άχραντη και υπαίτια της καθαρότητας, εκπέμποντας στα πάντα το τέλειος και το φυσιολογικό, και αναιρώντας τα αντίθετά τους. 
Μέσα λοιπόν στην ηλιακή τριάδα, η πρώτη μονάδα αποκαλύπτει το νοητικό φως και το αναγγέλλει σε όλα τα κατώτερα και γεμίζει τα πάντα με την καθολική αλήθεια και τα ανεβάζει στο νου των θεών, πράγμα το οποίο το αναφέραμε και ως έργο της μαντικής ιδιότητας του Απόλλωνα, δηλαδή να φέρει στο φως την αλήθεια που βρίσκεται στους ίδιους τους θεούς και να κάνει το άγνωστο γνωστό στα κατώτερα. 
Η δεύτερη και τρίτη μονάδα έχουν παρουσιάσει μια δραστήρια δύναμη και δημιουργική δραστηριότητα στα πάντα και μια τέλεια ενέργεια με βάση την οποία τακτοποιούν κάθε αισθητό και αποβάλλουν από το σύμπαν την αοριστία και την αταξία και η μία είναι ανάλογη με τη δημιουργία πάνω στα πάντα με βάση τη μουσική, και με την πρόνοια όσων κινούνται, πρόνοια που στηρίζεται στην αρμονία, η άλλη αναιρεί κάθε αταξία και την ακαταστασία που αντιτίθεται στο είδος και στην τακτοποίηση των πάντων. 
  Τέλος η μονάδα του χορηγεί στα πάντα τη γενναιόδωρη μετάδοση των αγαθών και προσφέρει την αρετή και προτείνει την αληθινή μακαριότητα, αυτή κλείνει τις ηλιακές αρχές και φρουρεί την τριπλή τους πρόοδο, αλλά, εξίσου ακτινοβολεί σε όσα ανυψώνονται το τέλειο και νοητό μέτρο της ευδαίμονος ζωής, εδραιωμένης μέσα στον Ήλιο ως ανάλογη με τις καθαρτικές και θεραπευτικές δυνάμεις του βασιλιά Απόλλωνα.

ΠΡΟΚΛΟΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου