"Ο ελληνικός θεός δεν χρησιμοποιεῖ τη θύελλα και τον κατακλυσμό για να κατακεραυνώσει τον ἄνθρωπο, και ὁ ἄνθρωπος δεν αἰσθάνεται, γεμάτος δέος, την ἀδυναμία του στο ἀντίκρυσμα τοῦ θεοῦ.Στον Ὅμηρο ἡ παρουσία τοῦ θεοῦ δεν κονιορτοποιεῖ ποτέ τον ἄνθρωπο.Το αἴσθημα πού νιώθει ὁ ἄνθρωπος μπρός στο θεό δεν εἶναι ρίγος, οὔτε δέος ἤ φόβος ἤ ἀκόμη θρησκευτική εὐλάβεια και σεβασμός. Ὅλα αὐτά προϋποθέτουν το φόβο πού ἐμπνέει μια μυστηριακή θεότητα, πράγμα πού γενικά εἶναι ἄγνωστο στον Ὅμηρο.
Ἡ ταπεινοφροσύνη και ἡ ἀγάπη προς το θεό εἶναι φυσικά ἐπίσης ἄγνωστες· παρόμοια αἰσθήματα ἐμφανίζoνται για πρώτη φορά στο χριστιανισμό.
Κι ὅταν ὁ ἄνθρωπος πρέπει να ὑποφέρει ἐξαιτίας ἑνός θεοῦ, ὅπως ὁ Ὀδυσσέας ἐξαιτίας τοῦ Ποσειδώνα, δεν ταπεινώνεται οὔτε ὑποκύπτει, ἀλλά ὑπομένει θαρραλέα αὐτή την ἐχθρότητα διατηρώντας μια ἰσορροπία ἀνάμεσα στην ταπεινοφροσύνη και την ἀλαζονεία, ἰσορροπία πού δεν εἶναι εὔκολο να διατηρηθεῖ.
Ἡ ἑλληνική θεότητα σε ἀντίθεση με την ἑβραϊκή, την ἰνδική ἤ την κινεζική προκαλεῖ τον ἄνθρωπο να την μιμιθεῖ.
Γι’ αὐτό οἱ Ἕλληνες διέτρεχαν πάντα τον κίνδυνο να γίνουν αὐτάρεσκοι και ἀλαζόνες ὑπερβαίνοντας τά ἀνθρώπινα ὅρια".
Bruno Snell
Ἡ ταπεινοφροσύνη και ἡ ἀγάπη προς το θεό εἶναι φυσικά ἐπίσης ἄγνωστες· παρόμοια αἰσθήματα ἐμφανίζoνται για πρώτη φορά στο χριστιανισμό.
Κι ὅταν ὁ ἄνθρωπος πρέπει να ὑποφέρει ἐξαιτίας ἑνός θεοῦ, ὅπως ὁ Ὀδυσσέας ἐξαιτίας τοῦ Ποσειδώνα, δεν ταπεινώνεται οὔτε ὑποκύπτει, ἀλλά ὑπομένει θαρραλέα αὐτή την ἐχθρότητα διατηρώντας μια ἰσορροπία ἀνάμεσα στην ταπεινοφροσύνη και την ἀλαζονεία, ἰσορροπία πού δεν εἶναι εὔκολο να διατηρηθεῖ.
Ἡ ἑλληνική θεότητα σε ἀντίθεση με την ἑβραϊκή, την ἰνδική ἤ την κινεζική προκαλεῖ τον ἄνθρωπο να την μιμιθεῖ.
Γι’ αὐτό οἱ Ἕλληνες διέτρεχαν πάντα τον κίνδυνο να γίνουν αὐτάρεσκοι και ἀλαζόνες ὑπερβαίνοντας τά ἀνθρώπινα ὅρια".
Bruno Snell
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου