Translate

Κυριακή, 23 Ιουλίου 2017

«Τα πάντα είναι γεμάτα από θεούς»

 Όλα τα όντα και όλες οι τάξεις των όντων έχουν προχωρήσει τόσο, όσο έχουν προχωρήσει οι τάξεις των θεών.
 Γιατί οι θεοί παρήγαγαν μαζί με τους εαυτούς τους και τα όντα, και χωρίς τους θεούς τίποτα δεν θα μπορούσε να λάβει υπόσταση και να αποκτήσει μέτρο και τάξη.
Γιατί με την δύναμη των θεών τα πάντα τελειοποιούνται και τακτοποιούνται και μετριούνται από τους θεούς. Και πριν από τα τελευταία γένη των όντων, λοιπόν, προϋπάρχουν οι θεοί που τακτοποιούν και αυτά και δίνουν και σε αυτά ζωή, μορφή και τελειότητα και τα επιστρέφουν στο Αγαθό, όπως ακριβώς προϋπάρχουν και πριν από τα μεσαία γένη και πριν από τα πρώτα. Και όλα είναι δεμένα και ριζωμένα μέσα στους θεούς και για αυτόν τον λόγο διατηρούνται. Και αν κάτι αποσπαστεί από τους θεούς μείνει εντελώς έρημο από εκείνους, φεύγει στην ανυπαρξία και εξαφανίζεται καθώς στερείται εντελώς αυτούς που το συγκρατούν.
Η ιδιότητα κάθε θεϊκής τάξης απλώνεται σε όλα τα κατώτερα και παρέχει τον εαυτό της σε όλα τα υποδεέστερα γένη.
 Γιατί, αν τα όντα προχωρούν τόσο, όσο έχουν προχωρήσει και οι τάξεις των θεών τότε σε κάθε γένος θα υπάρχει η ιδιότητα των θεϊκών δυνάμεων, φωτίζοντας το από ψηλά. Γιατί κάθε γένος λαμβάνει από την άμεση αιτία του την ιδιότητα με την οποία εκείνη έλαβε την υπόστασής της. Λέω, για παράδειγμα,ότι, αν υπάρχει μια καθαρτική θεότητα, θα υπάρχει κάθαρση και στις ψυχές και στα ζώα και στα φυτά και στους λίθους. Και αν υπάρχει μια φρουρητική θεότητα, το ίδιο και παρομοίως μια επιστρεπτική ή μια τελειοποιητική ή μια ζωοποιός. Και ο λίθος μετέχει στην καθαρτική δύναμη μόνο σωματικά, το φυτό ακόμα πιο ξεκάθαρα, δηλαδή με την ζωή, το ζώο έχει αυτό το είδος και στην ορμή του, η λογική ψυχή το έχει λογικά, ο νους νοητικά, και οι θεοί με υπερούσιο και ενιαίο τρόπο. Και ολόκληρη η σειρά έχει την ίδια δύναμη από μια θεϊκή αιτία.
Και για τα υπόλοιπα ισχύει η ίδια λογική.  
Γιατί τα πάντα έχουν εξαρτηθεί από τους θεούς, και καθένα φωτίζεται από διαφορετικούς θεούς, και οι σειρές κατεβαίνουν μέχρι και τα τελευταία, και άλλα είναι εξαρτημένα από τους θεούς άμεσα και άλλα μέσω περισσοτέρων ή λιγότερων ενδιάμεσων και τα «πάντα είναι γεμάτα από θεούς»* και αυτό που καθετί έχει στην φύση του, το έχει από εκεί.

*Πβ Αριστοτ. Περί ψυχής 411a 7- Πλατ. Νόμ. Ι' 899b

ΠΡΟΚΛΟΣ -Στοιχείωσις θεολογική
(εκδόσεις Οδυσσέας Χατζόπουλος- "Οι Έλληνες" )

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου