Translate

Πέμπτη 17 Μαρτίου 2016

Η ένωση σε ένα κορμί της Σαλμακίδας με τον Ερμαφρόδιτο

Ο Ερμαφρόδιτος είναι γιος του Ερμή και της Αφροδίτης, όπως δηλώνεται και με το όνομά του. Οι δύο θεοί ενώθηκαν και έκαναν ένα αγόρι, ο οποίος κληρονόμησε την ομορφιά της μητέρας του και την ευστροφία του πατέρα του....
Ο Ερμής και η Αφροδίτη έδωσαν το παιδί να το μεγαλώσουν οι Ναϊάδες Νύμφες της Ίδης στη Φρυγία, κάτι που ήταν σύνηθες στον κόσμο των θεών. Εκείνες, βλέποντας ότι το μωρό συνδύαζε τις χάρες των γονιών του, του έδωσαν το όνομα Ερμαφρόδιτος. Μεγαλώνοντας, ο όμορφος νέος έφυγε από τις Νύμφες για να γυρίσει μόνος του τον κόσμο.
Δεκαπεντάχρονος και πανέμορφος ο Ερμαφρόδιτος άρχισε να ταξιδεύει στη Μ. Ασία. Στην Καρία στάθηκε σε μια λίμνη εξαιρετικής ομορφιάς με νερό διάφανο ως τον πάτο σα γυαλί, την πηγή Σαλμακίδα. Εκεί, όπως συνέβαινε σε κάθε πηγή της μυθολογίας, ήταν κρυμμένη η ομώνυμη νύμφη. Η Νύμφη της λίμνης λοιπόν, η Σαλμακίδα, ήταν ξανθιά, όμορφη και φιλάρεσκη και δεν της άρεσε να τρέχει στα βουνά με το δόρυ της, όπως οι αδελφές της, αλλά προτιμούσε να κάθεται στην πηγή, να χτενίζει τα μακριά μαλλιά της και να θαυμάζει το είδωλο της. Όταν είδε τον Ερμαφρόδιτο η Σαλμακίδα, τον ερωτεύτηκε και θέλησε να τον κάνει δικό της.
Όταν ο νέος απέκρουσε τις προτάσεις της Νύμφης, εκείνη προσποιήθηκε πως παραιτήθηκε από τους σκοπούς της, όμως παραφύλαξε την ώρα που ο γιος της θεάς της ομορφιάς θα ξεντυνόταν για να πέσει στα νερά της λίμνης της να ξεπλυθεί από τις σκόνες του ταξιδιού. 'Ετσι κάποια στιγμή αποκαμωμένος από την κούραση βούτηξε στα καθαρά νερά της πηγής.
Μέσα στο νερό όμως ο Ερμαφρόδιτος βρέθηκε στην απόλυτη διάθεση της Σαλμακίδας. Η Νύμφη κόλλησε επάνω του σε ένα παθιασμένο αγκάλιασμα -ολόγυρά του χύνεται, σφιχτά, ολούθε κολλημένη στο κορμί του σαν τον κισσό που τον κορμό σκεπάζει- και προσευχήθηκε στους θεούς τα σώματά τους να μην χωριστούν ποτέ.  
Ο Δίας άκουσε την προσευχή της Σαλμακίδας και ένωσε τα δυο κορμιά σ’ ένα. Τα σώματα των δύο νέων έσμιξαν ώσπου έγιναν ένα, όπως είχε ζητήσει η νύμφη. Από το νερό τελικά αναδύθηκε ένα πλάσμα που δεν ήταν ούτε αρσενικό ούτε θηλυκό, αλλά είχε χαρακτηριστικά και από τα δύο φύλα.  
Ως αντάλλαγμα, ο Ερμαφρόδιτος ζήτησε άλλη χάρη από τους θεϊκούς γονείς του: όποιος στο εξής έπεφτε στα νερά της πηγής να βγαίνει μισός άντρας και μισός γυναίκα, πράγμα που έγινε. Έτσι όποιος έπεφτε στο νερό αποκτούσε διττή φύση. Ακόμα και κατά την ιστορική εποχή, στα χρόνια του Στράβωνα, υπήρχε η πεποίθηση ότι η συγκεκριμένη λιμνούλα εξακολουθούσε να επιδρά κατά τον τρόπο αυτό στους άνδρες που έμπαιναν μέσα της
Η Νύμφη και ο Ερμαφρόδιτος από τότε αποτελούν ένα πρόσωπο και ένα κορμί που είναι αρσενικό και θηλυκό ταυτόχρονα.
Η αντίληψη αυτή επικρατούσε και στα χρόνια του Στράβωνα,-όπως προαναφέρθηκε- αν και εκείνος είχε διαφορετική άποψη για το θέμα -απέδιδε τη μεταστροφή στην τρυφηλότητα της ζωής και στον πλούτο:
καὶ ἡ Σαλμακὶς κρήνη, διαβεβλημένη οὐκ οἶδ᾽ ὁπόθεν ὡς μαλακίζουσα τοὺς πιόντας ἀπ᾽ αὐτῆς. ἔοικε δ᾽ ἡ τρυφὴ τῶν ἀνθρώπων αἰτιᾶσθαι τοὺς ἀέρας ἢ τὰ ὕδατα· τρυφῆς δ᾽ αἴτια οὐ ταῦτα, ἀλλὰ πλοῦτος καὶ ἡ περὶ τὰς διαίτας ἀκολασία (Στρ., Γεωγρ. 14.2).
Αντίστοιχα συναντάμε τη λατρεία του Αφρόδιτου, ο οποίος στις αναπαραστάσεις του έφερε γενειάδα, φαλλό και γυναικεία ρούχα. Στην Ελλάδα, πολύ συχνά ο Ερμαφρόδιτος εικονίζεται ανάμεσα στους συντρόφους του θεού Διονύσου.
Ο γιος της Αφροδίτης Ερμαφρόδιτος ήταν ένας νέος με γυναικεία στήθη και μακριά μαλλιά. Όπως και ο ανδρόγυνος, η γενειοφόρος γυναίκα, είχε και ο ερμαφρόδιτος τα αλλόκοτα πραγματικά αντίστοιχά του, αλλά σαν θρησκευτικές έννοιες προέκυψαν και οι δυο τους κατά την μετάβαση από την μητριαρχία στην πατριαρχία. 
Ο Ερμαφρόδιτος είναι ο ιερός βασιλιάς που αναπληρώνει την βασίλισσα και φορά ψεύτικα στήθη. Είναι η μητέρα της προελληνικής γενιάς που είχε αποφύγει να περάσει στην πατριαρχία, προκειμένου να διατηρήσει τις δικαστικές εξουσίες της ή να εξευμενίσει τα παιδιά που είχε αποκτήσει από κάποιον δούλο - πατέρα, η μητέρα αποκτούσε ψεύτικα γένια ένα έθιμο που το συναντάμε συχνά και στο Άργος
Οι γενειοφόρες θεές όπως η Κύπρια Αφροδίτη, και οι γυναικωτοί θεοί όπως ο Διόνυσος αντιστοιχούν σε αυτά τα μεταβατικά κοινωνικά στάδια.

Η έρευνα και συλλογή πληροφοριών από διάφορες πηγές έγινε από την Γιώβη Βασιλική. Για να πραγματοποιηθεί το παραπάνω άρθρο , χρησιμοποιήθηκαν επίσης αυτούσια αποσπάσματα και παράγραφοι των πηγών αυτών.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου