«Τέτοιας λογής είναι τα λεγόμενα σύμβολα των θεών, ενιαία κατά την μορφή ενόσω βρίσκονται στους υψηλότερους κόσμους και πολύμορφα στους υποδεέστερους.
Αυτά μιμείται και η τέχνη των ιεροτελεστιών και τα αδιάρθρωτα αυτά τα φέρνει ενώπιον μας με την προφορά τους. Τα τρίτα στη σειρά σύμβολα που ξεκινούν από τις νοερές υποστάσεις και φθάνουν σε κάθε περίπτωση προχωρώντας μέχρι εμάς είναι τα θεϊκά ονόματα με τα οποία ονομάζονται οι θεοί και δια των οποίων εξυμνούνται. Αυτά τα φανέρωσαν οι ίδιοι οι θεοί, προς τους οποίους και στρέφονται πάλι, όντας προαγωγικά της ανθρώπινης γνώσης κατά τον βαθμό της φανερότητάς τους. Πράγματι μέσω αυτών μπορούμε να δηλώσουμε κάτι μεταξύ μας σχετικά με εκείνους αλλά και να διαλεχθούμε με τον εαυτό μας.
Εξάλλου το ότι οι μύθοι επιδρούν και στους πολλούς το δείχνουν οι
ιεροτελεστίες. Αυτές πράγματι χρησιμοποιώντας τους μύθους με σκοπό να κλείσουν
μέσα τους την απόρρητη αλήθεια σχετικά με τους θεούς, αποβαίνουν για τις ψυχές
αιτίες της ταύτισης αισθημάτων με τα δρώμενα, κατά τρόπο άγνωστο σε εμάς και
θεϊκό.
Έτσι, άλλοι από αυτούς που μετέχουν στις ιερές τελετές καταπλήσσονται
κυριευμένοι από το θεϊκό δέος, ενώ άλλοι που προσαρμόζουν τη διάθεσή τους προς
τα ιερά σύμβολα και εξέρχονται από τον εαυτό τους τοποθετούνται στην περιοχή των
θεών και ευφορούνται από το πνεύμα τους. Και σε κάθε περίπτωση τα επόμενα αυτών
γένη που είναι ανώτερα από εμάς βάσει της εναρμόνισης και οικειότητας τους προς
τα τέτοιου είδους σύμβολα, μας υψώνουν μέσω της συμπάθειας προς τους θεούς.
Τα τελευταία δηλαδή για τους πολλούς ανθρώπους είναι γελοία, για εκείνους
τους λίγους όμως που μπορούν να ανυψωθούν προς το νου αποτελούν έκφανση της
ομοιοπάθειάς τους προς την πραγματικότητα και βεβαίωση που προκύπτει από τα ίδια
τα ιερατικά έργα της σύμφυτης των θείων όντων δύναμης. Πραγματικά οι θεοί
ευχαριστούνται στο άκουσμα τέτοιων συμβόλων, ανταποκρίνονται αμέσως σε όσους
τους καλούν και φανερώνουν τον ιδιαίτερο χαρακτήρα τους μέσα από αυτά, καθότι
τα θεωρούν σημάδια συγγενικά τους και κατεξοχήν γνώριμα τους.
Τα μυστήρια και οι
τελετουργίες επίσης με αυτά εκδηλώνουν τη δημιουργική ενέργεια τους, και μέσα
από αυτά προκαλούν, για όσους είναι μυημένοι να βλέπουν, θεάματα τέλεια, γεμάτα
εσωτερική ηρεμία και απλόμορφα, για τα οποία ο νέος στην ηλικία και πολύ
περισσότερο ο ανώριμος στον χαρακτήρα είναι ανεπίδεκτος».
Πρόκλος, Εις Πολιτείαν Πλάτωνος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου