Translate

Πέμπτη, 18 Ιουνίου 2015

"Οι θείες αιτίες δεν ενεργούν, επειδή τους το ζητά η νόηση μας"


"Διότι, ακόμη και αν η άγνοια και η απάτη είναι πλημμέλεια και ασέβεια, δεν απορρέει εξ’ αυτού ότι τα πράγματα που προσφέρονται στους θεούς και τα θεία έργα είναι ψευδή, αλλά ούτε και πως η άποψη αυτή συνενώνει τους θεούς με τους θεουργούς, καθώς, αν συνέβαινε κάτι τέτοιο, τι θα εμπόδιζε τους θεωρητικούς φιλοσόφους να έρχονται σε θεουργική ένωση με τους θεούς; ...
Ωστόσο, τώρα, στην πραγματικότητα δεν συμβαίνει αυτό, διότι η τελετουργία των αρρήτων έργων εκτελείται με θείο τρόπο- ένα τρόπο που υπερβαίνει όλη τη νόηση- τη δύναμη των ανεξήγητων συμβόλων, που είναι γνωστά μόνο στους θεούς και τη θεουργική ένωση. 
Άρα, δεν εκτελούμε τα άρρητα έργα νοητικά, καθώς εάν συνέβαινε αυτό η νοερή τους ενέργεια θα παρεχόταν από εμάς, πράγμα που δεν είναι αληθές. 
Διότι, επειδή δεν τα κατανοούμε, τα συνθήματα καθεαυτά εκτελούν το οικείο τους έργο και η άρρητη δύναμη των θεών γνωρίζει καθεαυτή τις οικείες εικόνες της, χωρίς να διεγείρεται από τη δική μας νόηση. 
Επειδή δεν είναι φυσικό τα περιέχοντα να είναι κατώτερα από το περιεχόμενό τους ούτε οι τέλειες φύσεις κατώτερες από τις ατελείς ούτε η ολότητα κατώτερη από τα επί μέρους. 
Άρα, ούτε οι θείες αιτίες ενεργούν επειδή τους το ζητά η δική μας νόηση, αλλά είναι απαραίτητο να τις θεωρήσουμε, όπως και όλες τις άριστες διαθέσεις της ψυχής και τη δική μας καθαρότητα, ως συναίτιες που προϋπάρχουν και κυρίως διεγείρουν τη θεία βούληση, όντας οι ίδιες θεία συνθήματα. Και έτσι, τα πράγματα που σχετίζονται με τους θεούς κινούνται καθεαυτά, χωρίς να λαμβάνουν από οποιαδήποτε κατώτερη φύση μια ορισμένη αρχή για τους εαυτούς τους και την αρχή για τη δική τους ενέργεια."
Ιάμβλιχος.
Συγγραφέας: Α. Πέτρου
Εκδόσεις Ζήτρος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου