Translate

Πέμπτη, 26 Δεκεμβρίου 2013

Δικαιολογούνται τα Χριστούγεννα στις 25 Δεκεμβρίου;


Η 25η Δεκεμβρίου είναι σημαντική ημέρα για σχεδόν όλη την ανθρωπότητα, όποιας θρησκείας κι αν είναι, διότι ιστορικά σε όλα τα μήκη και πλάτη της γης, υπήρχαν εορτές για να τιμήσουν θεούς που σχετίζονται με το φως, οι οποίες είχαν (και έχουν) άμεση σχέση με τον Ήλιο.

Ας δούμε τα ιστορικά δεδομένα γύρω από την συγκεκριμένη ημερομηνία και το θρησκευτικό συμβάν. Υπάρχουν συγκλίσεις και αναφορές που να συνθηκολογούν πάνω σε αυτή την πληροφορία που έχει φτάσει στις ημέρες μας, περί της γέννησης του Χριστού την 25η Δεκεμβρίου; ...

Αν διαβάσει κάποιος την καινή Διαθήκη, θα "ανακαλύψει" πως δεν γίνεται αναφορά για την ημερομηνία σχετικά με την γέννηση του Ιησού (υπάρχει μεγάλο κενό αναφοράς στις γραμματείες της εποχής του - πέρα των Ευαγγελίων - σχετικά με την ύπαρξή του), καθώς επίσης και ότι κανείς από τους αποστόλους δεν τήρησε την 25η Δεκεμβρίου ως γενέθλια ημέρα του.

Στην πραγματικότητα δεν γνωρίζουμε όχι μόνο την ημερομηνία της γέννησης του (ενώ από τις γραμματείες που μας έχουν διασωθεί υπάρχουν χρονολογίες και ημερομηνίες για προσωπικότητες που προηγήθηκαν χρονικά κατά αιώνες), ούτε καν την εποχή που συνέβη αυτό. 

Έγινε το συμβάν που εξετάζουμε Δεκέμβριο και γενικά την εποχή του Χειμώνα;
Οι ενδείξεις συνηγορούν πως η γέννηση του, πραγματοποιήθηκε την εποχή του Φθινοπώρου. Το  σχετικό εδάφιο από το Ευαγγέλιο του Λουκά αναφέρει: 

«Οι ποιμένες ήσαν κατά το αυτό μέρος διανυκτερεύοντες εν τοις αγροίς, και φυλάττοντες φύλακας της νυκτός επί το ποίμνιον αυτών» (2: 8). 

Από το εδάφιο αυτό, μπορεί εύκολα να συμπεράνει κάποιος πως δεν μπορεί οι ποιμένες να διανυκτέρευαν τέλη Δεκεμβρίου στους αγρούς, κάτι το οποίο δεν είναι στις πρακτικές τους, όπως επίσης και να βγάζουν τα κοπάδια την περίοδο που αναλύουμε στην ύπαιθρο, διότι λόγω ψύχους δεν αντέχονται οι συνθήκες και για τους μεν και για τους δε. 

Επίσης από τα γραπτά μπορεί κάποιος να βρει πως η γέννηση συνέπεσε, με την απογραφή ή τουλάχιστον προκλήθηκε απογραφή πληθυσμού των κατοίκων. 

Αυτό εκτός του ότι συνήθως γινόταν μετά την συγκομιδή των καρπών από τα χωράφια - αφού μέχρι τότε οι άνθρωποι ήταν απασχολημένοι με τις δουλειές τους και δεν μπορούσαν να τις αφήσουν (ούτε θα επιθυμούσε κάποια "κρατική αρχή" να λείψουν από τις δουλειές τους οι κάτοικοι, λόγω ισορροπίας στην οικονομία της περιοχής) στις αρχές Οκτωβρίου - δεν θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί τέλη Δεκεμβρίου, διότι οι αποστάσεις την εποχή εκείνη ήταν μεγάλες και οι μετακινήσεις χρονοβόρες που άγγιζαν ως απολογισμό ολόκληρες ημέρες, κάτι που δεν θα μπορούσε να γίνει με τις καιρικές συνθήκες του χειμώνα, διότι δεν θα συμμετείχε κανείς (κυρίως οι ηλικιωμένοι) σε αυτά τα ταξίδια και είναι κάτι αυτονόητο για τις αρχές πως δεν θα υπήρχε η απαιτούμενη προσέλευση για να διεξαχθεί πραγματική απογραφή. 

Ο Ευαγγελιστής Ιωάννης επίσης συσχετίζει την γέννηση του Ιησού Χριστού με την εορτή της «Σκηνοπηγίας», η οποία γινόταν τέλη Σεπτέμβρη με μέσα Οκτώβρη και τελούνταν για την συγκομιδή των καρπών. Ήταν ιερή γιορτή και στηνόταν σκηνές παντού, όπου και διέμεναν οι κ΄΄ατοικοι της περιοχής.

Μία άλλη σημαντική λεπτομέρεια είναι πως στην Αγία Γραφή δεν συναντά κανείς γενέθλιες και ονομαστικές εορτές και μάλιστα η τήρηση των γενεθλίων καταδικάζονταν σαν ένα αρχαίο Ελληνικό "ειδωλολατρικό" έθιμο απεχθές στους Χριστιανούς. Για αυτόν τον λόγο, τα Χριστούγεννα δεν συμπεριλαμβάνονταν στις αρχαίες γιορτές της Χριστιανικής Εκκλησίας γιατί ήταν κάτι "ξένο" για αυτούς.

Για να κατανοηθεί αυτό θα πρέπει να φέρουμε στο μυαλό μας πως ακόμα και σήμερα στις εορτές που υπάρχουν στα ημερολόγια αναφέρονται οι ημέρες μνήμης των αγίων και μαρτύρων (όπως ορίζει το ημερολόγιο που δημιουργήθηκε) αυτές του θανάτου. 

Η Καθολική Εγκυκλοπαίδεια αναφέρει σχετικά : «Τα Χριστούγεννα δεν ήταν ανάμεσα στις πρώτες εορτές της Εκκλησίας. Ο Ειρηναίος και ο Τερτυλλιανός την παραλείπουν από τους καταλόγους των εορτών».
Έτσι τα Χριστούγεννα ως εορτή των γενεθλίων του δεν γιορτάζονταν τα πρώτα 300 χρόνια. 

Η καθιέρωση της 25ης Δεκεμβρίου ως ημέρα των Χριστουγέννων έγινε στη Ρώμη από τον Πάπα Ιούλιο τον Α, τον 4ο αιώνα μχ, μετά από έρευνα που έγινε στα αρχεία της Ρώμης για την χρονιά επί Αυγούστου απογραφής, και κατόπιν υπολογισμών βάση των Ευαγγελίων.
 
Ένα στοιχείο που λήφθηκε υπόψιν είναι το η φράση από το κατ’ Ιωάννη γ’30:
«Εκέινον δει αυξάνειν, εμέ ελατούσθαι»

Αυτή η παραπομπή συνδέεται με την εορτή του χειμερινού Ηλιοστασίου που τοποθετείται χρονικά στα πανάρχαια χρόνια και την "γέννηση του Ήλιου".

Γιατί βρίσκουμε αυτή την ημερομηνία σημαντική, που συνδέεται με την "γέννηση του Ήλιου", γενικότερα σε όλους τους λαούς;
Θεωρείται η μετάβαση του ανθρώπου από το σκοτάδι που βρίσκεται σε μεταφορικό επίπεδο (και συνδέεται με τις σκοτεινότερες νύκτες του χρόνου στο ρεαλιστικό επίπεδο) στο φως της ζωής και της γνώσης στο μεταφορικό και προσωπικό επίπεδο, κάτι που στο κυριολεκτικό ταυτοποιείται η αλλαγή που προαναφέρθηκε με την αρχή της αλλαγής του ισοζυγίου μεταξύ της μεγαλύτερης νύχτας του χρόνου με αυτή που αρχίζει να κερδίζει χρόνο η διάρκεια της Ημέρας (γέννηση του Ήλιου).

Πριν από αυτή την υιοθέτηση, το συγκεκριμένο συμβάν εορταζόταν στις 6 Ιανουαρίου.

Αργότερα το έθιμο πιθανολογείται ότι μεταφέρθηκε στην Ανατολή, πιθανόν από τον Γρηγόριο τον Ναζιανζηνό το 378-381 περίπου μχ. 
Ο Ιωάννης Χρυσόστομος (345-407 μχ) σε ομιλία του για τη γέννηση του Χριστού, αναφέρει ότι είχε αρχίσει στην Αντιόχεια να γιορτάζονται τα Χριστούγεννα στις 25 Δεκεμβρίου.

Το σίγουρο είναι ότι την εποχή του Ιουστινιανού, τον 6ο αιώνα, ο εορτασμός των Χριστουγέννων στις 25 Δεκεμβρίου είχε εξαπλωθεί σχεδόν σε όλη την Ανατολή.

Έλ λην Μακεδόνας

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου