"Σχετικά με την ευσέβεια στους θεούς, να ξέρεις ότι το πιο σημαντικό είναι να έχεις σωστές αντιλήψεις για τους θεούς, ότι δηλαδή οι θεοί υπάρχουν και τα διοικούν όλα καλά και δίκαια και ότι για σένα έχουν ορίσει να τους υπακούς και να υποτάσσεσαι σε ότι συμβαίνει και να τα ακολουθείς όλα με την θέλησή σου σαν να έρχονται σε τελειότητα από τον ανώτατο νου. Γιατί έτσι δεν θα κατακρίνεις ποτέ τους θεούς, ούτε θα τους κατηγορήσεις ότι σε παραμελούν.
Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να γίνει αυτό, παρά μόνο εάν παραιτηθείς απ'οτιδήποτε είναι στην δύναμη μας και ορίσεις το καλό και το κακό μόνο με πράγματα που είναι στην δύναμή μας. Γιατί, εάν θεωρήσεις για καλό ή για κακό οποιοδήποτε πράγμα από εκείνα τα πρώτα, τότε είναι απόλυτη ανάγκη, όταν αποτυγχάνεις σε αυτά που θέλεις και σου συμβαίνουν αυτά που δεν θέλεις να κατηγορείς και να μισείς τους υπευθύνους.
Γιατί κάθε ζωντανό πλάσμα από την φύση του αποφεύγει αυτά από τα πράγματα που φαίνονται βλαβερά και τις αιτίες τους, ενώ τα ωφέλιμα πράγματα και τα αίτια τους τα επιζητεί και τα θαυμάζει. Είναι λοιπόν αδύνατο κάποιος που νομίζει ότι βλάπτεται, να χαίρεται με αυτό που νομίζει ότι τον βλάπτει, όπως ακριβώς είναι αδύνατο να χαίρεται με την ίδια την βλάβη
Γι΄αυτό και ο γιος βρίζει τον πατέρα όταν δεν δίνει στον γιο ένα μέρος από τα πράγματα που φαίνονται καλά. Τον Πολυνείκη και τον Ετεοκλή αυτό τους έκανε εχθρούς μεταξύ τους, το ότι δηλαδή πίστευαν ότι η τυραννία είναι καλή. Γιαυτό κατηγορεί τους θεούς ο γεωργός, για αυτό ο ναύτης, γιαυτό ο έμπορος, γιαυτό όσοι χάνουν τις γυναίκες και τα παιδιά τους. Γιατί, όπου υπάρχει το συμφέρον εκεί και η ευσέβεια. Επομένως όποιος φροντίζει να επιθυμεί ή να αποφεύγει ό,τι πρέπει, την ίδια στιγμή φροντίζει και για την ευσέβεια.
Πάντοτε ταιριάζει να κάνεις σπονδές και να θυσιάζεις και να προσφέρεις στους θεούς τους πρώτους καρπούς, σύμφωνα με τα πατροπαράδοτα, με αγνότητα και όχι νωχελικά, ούτε με αμέλεια ούτε βέβαια φειδωλά και ούτε πέρα από τις δυνάμεις σου".
Επίκτητος εγχειρίδιον -κεφ.31 Εκδόσεις Ζήτρος, μτφρ. Σωτηρία Α. Τριααντάρη
Δεν υπάρχει άλλος τρόπος να γίνει αυτό, παρά μόνο εάν παραιτηθείς απ'οτιδήποτε είναι στην δύναμη μας και ορίσεις το καλό και το κακό μόνο με πράγματα που είναι στην δύναμή μας. Γιατί, εάν θεωρήσεις για καλό ή για κακό οποιοδήποτε πράγμα από εκείνα τα πρώτα, τότε είναι απόλυτη ανάγκη, όταν αποτυγχάνεις σε αυτά που θέλεις και σου συμβαίνουν αυτά που δεν θέλεις να κατηγορείς και να μισείς τους υπευθύνους.
Γιατί κάθε ζωντανό πλάσμα από την φύση του αποφεύγει αυτά από τα πράγματα που φαίνονται βλαβερά και τις αιτίες τους, ενώ τα ωφέλιμα πράγματα και τα αίτια τους τα επιζητεί και τα θαυμάζει. Είναι λοιπόν αδύνατο κάποιος που νομίζει ότι βλάπτεται, να χαίρεται με αυτό που νομίζει ότι τον βλάπτει, όπως ακριβώς είναι αδύνατο να χαίρεται με την ίδια την βλάβη
Γι΄αυτό και ο γιος βρίζει τον πατέρα όταν δεν δίνει στον γιο ένα μέρος από τα πράγματα που φαίνονται καλά. Τον Πολυνείκη και τον Ετεοκλή αυτό τους έκανε εχθρούς μεταξύ τους, το ότι δηλαδή πίστευαν ότι η τυραννία είναι καλή. Γιαυτό κατηγορεί τους θεούς ο γεωργός, για αυτό ο ναύτης, γιαυτό ο έμπορος, γιαυτό όσοι χάνουν τις γυναίκες και τα παιδιά τους. Γιατί, όπου υπάρχει το συμφέρον εκεί και η ευσέβεια. Επομένως όποιος φροντίζει να επιθυμεί ή να αποφεύγει ό,τι πρέπει, την ίδια στιγμή φροντίζει και για την ευσέβεια.
Πάντοτε ταιριάζει να κάνεις σπονδές και να θυσιάζεις και να προσφέρεις στους θεούς τους πρώτους καρπούς, σύμφωνα με τα πατροπαράδοτα, με αγνότητα και όχι νωχελικά, ούτε με αμέλεια ούτε βέβαια φειδωλά και ούτε πέρα από τις δυνάμεις σου".
Επίκτητος εγχειρίδιον -κεφ.31 Εκδόσεις Ζήτρος, μτφρ. Σωτηρία Α. Τριααντάρη
Το θέμα των θυσιών προς τους θεούς είναι ακατανόητο στην σύγχρονη θρησκεία… Ευτυχώς έχει παραμείνει ο άρτος και τα κόλλυβα τα ψυχοσάββατα. Αλλά η επικοινωνία δια της παροχής τροφής προς τους νεκρούς και τα αγγελικά βασίλεια έχει παύσει προ πολλού… Χρειάστηκε να παρακολουθήσω μερικές βουδιστικές εορταστικές τελετουργίες προς θρέψη των θεών, των φαντασμάτων και των ζώων για να αντιληφθώ το νόημα της προσφοράς τροφής προς τα υπόλοιπα πλανητικά βασίλεια…
ΑπάντησηΔιαγραφήΗ προσφορά των καλύτερων καρπών στους θεούς, σχετίζεται με την αναγνώριση της διατροφής του ανώτερου εαυτού μας, στην διάρκεια της προσευχής πριν το γεύμα. Το μοίρασμα του γεύματος μας με τα ζώα και την σκέψη των νεκρών συγγενών μας σχετίζεται με την πρανική κατανόηση της σπειροειδούς εξέλιξης από το κατώτερο στο ανώτερο. Πράνα στην ανατολή είναι ο αιθέρας που αποβάλλει ένα ανώτερο βασίλειο με εκπνοή προς ένα κατώτερο… Λχ θα σοκαριστούν πολλοί όταν σκεφτούν πως η ηλιακή ακτινοβολία είναι η αποπάτηση του αστρικού πεδίου από τον ηλιακό πρωκτό: (ο περδόμενος κι απαστράπτων Δίας). Σε αντίθετη κατεύθυνση οι αγαθές και οι κακές δράσεις-σκέψεις μας είναι τροφές για τα φανταστικά όντα (Φαντάσματα ή Κένταυροι είναι τα τέκνα της φασματικής Νεφέλης) των αόρατων υπερδιαστάσεων της αύρας -Ήρας.
Έτσι όσοι δεν αντιλαμβάνονται το νόημα των θυσιαστικών εθίμων, θα είναι έρμαια των άλογων καταναλωτικών επιθυμιών,δυσλειτουργιών της αύρας τους τους. Που δεν είναι τίποτα άλλο από τους προγόνους δομητές της προσωπικότητας που προσπαθούν να τραφούν ανεπιτυχώς χωρίς την δικαιοδοτική ηθική οικολογική συνείδηση…