Από τους δε Θεούς μερικοί είναι Εγκόσμιοι, και άλλοι Υπερκόσμιοι. Εγκοσμίους δε αποκαλώ τους Θεούς που φέρουν σε ύπαρξη τα του κόσμου. Από τους δε Υπερκοσμίους Θεούς, άλλοι φέρουν σε ύπαρξη την Ουσία, άλλοι το Νου και άλλοι τις ψυχές. Γι' αυτό και χωρίζονται σε τρεις τάξεις που όλες περιγράφονται στις σχετικές περί του θέματος πραγματείες.
Από τους δε Εγκοσμίους Θεούς, άλλοι μεν φέρνουν τον Κόσμο σε ύπαρξη, άλλοι τον καθιστούν έμψυχο, άλλοι τον εναρμονίζουν παρά τις διαφορές των επιμέρους όντων, άλλοι δε εγγυόνται τη συνέχεια της αρμονίας του. Επειδή δε αυτές είναι τέσσερις διαφορετικές λειτουργίες, που η κάθε μία έχει αρχή, μέση και τέλος, πρέπει συνεπώς να είναι Δώδεκα οι Θεοί που διοικούν τον Κόσμο.
Εκείνοι λοιπόν οι οποίοι φέρουν τον Κόσμο σε ύπαρξη, είναι ο Ζευς, ο Ποσειδών και ο Ήφαιστος.
Εκείνοι δε που τον εμψυχώνουν, είναι η Δήμητρα, η Ήρα και η Άρτεμις.
Εκείνοι δε που τον εναρμονίζουν, είναι ο Απόλλων, η Αφροδίτη και ο Ερμής.
Οι δε εγγυητές της αρμονίας τους, τέλος, είναι η Εστία, η Αθηνά και ο Άρης.
Κρυφές ενδείξεις αυτής της κατάταξης, βλέπουμε στα αγάλματα των Θεών. Διότι ο μεν Απόλλων, κρατεί τη λύρα, ένοπλη στέκει δε η Αθηνά, ενώ η Αφροδίτη γυμνή παρουσιάζεται, διότι το κάλλος αναδύει την αρμονία, το δε κάλλος δεν κρύβεται από αυτούς που το αναζητούν με το μάτι.
Εκείνοι λοιπόν οι οποίοι φέρουν τον Κόσμο σε ύπαρξη, είναι ο Ζευς, ο Ποσειδών και ο Ήφαιστος.
Εκείνοι δε που τον εμψυχώνουν, είναι η Δήμητρα, η Ήρα και η Άρτεμις.
Εκείνοι δε που τον εναρμονίζουν, είναι ο Απόλλων, η Αφροδίτη και ο Ερμής.
Οι δε εγγυητές της αρμονίας τους, τέλος, είναι η Εστία, η Αθηνά και ο Άρης.
Κρυφές ενδείξεις αυτής της κατάταξης, βλέπουμε στα αγάλματα των Θεών. Διότι ο μεν Απόλλων, κρατεί τη λύρα, ένοπλη στέκει δε η Αθηνά, ενώ η Αφροδίτη γυμνή παρουσιάζεται, διότι το κάλλος αναδύει την αρμονία, το δε κάλλος δεν κρύβεται από αυτούς που το αναζητούν με το μάτι.
Επειδή δε αυτοί οι Θεοί κυβερνούν πρωταρχικώς τον κόσμο, πρέπει τους άλλους Θεούς να θεωρήσουμε ως ενυπάρχοντες μέσα σε αυτούς, όπως λ.χ τον Διόνυσο μέσα στον Δία, τον Ασκληπιό μέσα στον Απόλλωνα και τις Χάριτες μέσα στην Αφροδίτη.
Μπορούμε επίσης να διακρίνουμε τις σφαίρες επιρροής τους.
Μπορούμε επίσης να διακρίνουμε τις σφαίρες επιρροής τους.
Η μεν Εστία κυβερνά τη Γη, ο δε Ποσειδών το Ύδωρ, η Ήρα τον Αέρα, ο Ήφαιστος το Πυρ, έξι δε αναγνωρίζονται ως οι ανώτερες, συμφώνως προς τους Θεούς που τις επηρεάζουν.
Έτσι ο Απόλλων και η Άρτεμις πρέπει να νοηθούν πίσω από τον Ήλιο και τη Σελήνη, η σφαίρα του Κρόνου υπό τη Δήμητρα, και του Αιθέρος υπό την Αθηνά.
Ο δε Ουρανός ανήκει σε όλους τους Θεούς.
Έτσι λοιπόν περιεγράφηκαν και εξυμνήθηκαν οι τάξεις, οι δυνάμεις και οι σφαίρες επιρροής των Δώδεκα Θεών.
Έτσι λοιπόν περιεγράφηκαν και εξυμνήθηκαν οι τάξεις, οι δυνάμεις και οι σφαίρες επιρροής των Δώδεκα Θεών.
Σαλλούστιος, Περί Θεών και Κόσμου, εκδ. ΑΝΟΙΧΤΗ ΠΟΛΗ
Κεφ, Ι. ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΥΠΕΡΚΟΣΜΙΩΝ ΘΕΩΝ-ΙΑ. ΠΕΡΙ ΤΩΝ ΔΩΔΕΚΑ ΕΓΚΟΣΜΙΩΝ-ΙΒ. ΟΤΙ ΣΦΑΙΡΑΙ ΔΩΔΕΚΑ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου